
Præsentation af PPR
Indsatsmodel og henvendelsesprocedure
Se præsentationen
Indsatser
Støtte og vejledning omkring specialundervisning/specialtilbud
- Praksisnær vejledning til specialiserede indsatser
- Konsultativ bistand ift. specifikke problemstillinger
- Revisitation og bistand til brobygning til nye tilbud
- Individuelle indsatser som supplement til den specialiserede indsats
Trin 3: Udarbejdelse af PPV og samarbejde med anbefalinger
- Udarbejdes kun hvis man, efter systematisk afprøvning af indsatser, samt iværksættelse af støtte op til 9 timer, vurderer at barnet kunne have behov for yderligere støtte
- Kan omfatte: Observationer, kognitiv undersøgelse, spørgeskemaundersøgelser, tests
- Inddrager altid perspektiver fra barnet/den unge, dagtilbud/skolen, samt forældrene
- Vurderingen vil altid give konkrete anbefalinger til tilrettelæggelsen af læringsmiljøet ift. det enkelte barn. PPV'en vil aldrig pege på konkrete specialtilbud
- En PPV kan udarbejdes af alle medarbejdere i PPR, en PPV er ikke faggruppespecifik
Trin 2: Samarbejde om individuelle tiltag som supplement til trin 1
- Intensivering af indsatser fra trin 1, eksempelvis med fokus på:
- Mellemformer, gruppedannelse, undervisningsdifferentiering, tilpassede pædagogiske udviklingsplaner, strukturering af pauser/frikvarterer mv.
- Her arbejdes der med pædagogiske handleplaner og støtte op til 9 timer
- Målrettede indsatser Herunder undersøgelser og indsatser fx udtalevanskeligheder, sensoriske og motoriske vanskeligheder, udfordringer ift. deltagelse i fællesskaber.
- PPR kan under dette trin anvende forskellige faglige spørgeskemaer, ex. sensorisk profil, tilpasningsevne mm. (ikke kognitiv undersøgelse)
- Netværkssamarbejde og netværksmøder
- Støtte ifm. bekymrende skolefravær
Trin 1: Samarbejde om udvikling og støtte til læringsmiljøet
- Praksisnær indsats pba observation:
Klasserumsledelse, ledelse af børnegruppen, gruppeinddeling, undervisningsdifferentiering, udvikling af pædagogiske og didaktiske forløb. - Aktionslæringsforløb, hvor praksis undersøges og udvikles igennem observation, fælles afprøvning og refleksion
- Co-teaching/sampraksis: Forløb hvor man i en periode planlægger og afprøver tiltag i praksis igennem et ligeværdigt samarbejde
- Sparring på specifikke temaer: Sprogstimulering til børnegrupper, læselyst, motorisk udvikling, ungdomsmiljøer og ungdomsliv, tilpasning af fysiske rammer, mobning, mellemformer


Henvendelse/indstilling
Henvisning i psykiatri/VISO
- Henvisning til psykiatrien/VISO tager udgangspunkt i aktuelle målgruppebeskrivelser og kriterier.
- For udviklingsforstyrrelser (fx ADHD/Autisme) vil en henvisning som regel først finde sted efter man har iværksat specialundervisning og arbejdet systematisk med implementering af denne.
Visitation til specialundervisning eller specialtilbud:
- Hvis skole-/dagtilbudsleder og PPR vurderer at barnets behov til læringsmiljøet ikke kan opfyldes i det aktuelle tilbud kan sagen lægges på visitation
- Inden sagen lægges til visitation, drøftes den med souschef i PPR
Henvendelsesskema til Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV):
- Udfyldes efter man har haft implementeret støtte i læringsmiljøet som supplement til individuel indsats
- Udfyldes af skole/dagtilbud i samarbejde med forældre, barnet/den unge og sendes til ppr@vejle.dk.
- Vurderingen centrerer sig om individets behov, men anbefalingerne er rettet mod de behov barnets læringsmiljø skal opfylde.
Henvendelsesskema til praksisforløb om individ:
- Udfyldes af skole/dagtilbud i samarbejde med forældre, barnet/den unge og sendes til ppr@vejle.dk.
- De fleste individuelle forløb tager udgangspunkt i indsatsen på trin 1 og det eksterne støttesystem er derfor ofte inddraget i udfyldelse af henvendelsesskemaet
- Eksempler på sager der opstartes direkte på trin 2: Logopædiske forløb, individuel fysio-/ergoterapeutisk træning eller tilflyttere, der tidligere er kendt af PPR/Psykiatrien
Henvendelsesskema til forløb i læringsmiljøet:
- Udgangspunktet for alle henvendelser
- Skole eller dagtilbud indstiller klasse/gruppe til PPR og vedhæfter aktuel handleplan
- Indstillingen sendes til ppr@vejle.dk, hvor distriktsleder fordeler sagen. Der oprettes sag på læringsmiljøet
- Før forløb opstartes går eksternt støttesystem i dialog med den lokale ledelse med udgangspunkt i handleplanen.