Præsentation af PPR

Indsatsmodel og henvendelsesprocedure

Se præsentationen 

Indsatser

Støtte og vejledning omkring specialundervisning/specialtilbud

  • Praksisnær vejledning til specialiserede indsatser
  • Konsultativ bistand ift. specifikke problemstillinger
  • Revisitation og bistand til brobygning til nye tilbud
  • Individuelle indsatser som supplement til den specialiserede indsats 

Trin 3: Udarbejdelse af PPV og samarbejde med anbefalinger

  • Udarbejdes kun hvis man, efter systematisk afprøvning af indsatser, samt iværksættelse af støtte op til 9 timer, vurderer at barnet kunne have behov for yderligere støtte
  • Kan omfatte: Observationer, kognitiv undersøgelse, spørgeskemaundersøgelser, tests
  • Inddrager altid perspektiver fra barnet/den unge, dagtilbud/skolen, samt forældrene
  • Vurderingen vil altid give konkrete anbefalinger til tilrettelæggelsen af læringsmiljøet ift. det enkelte barn. PPV'en vil aldrig pege på konkrete specialtilbud
  • En PPV kan udarbejdes af alle medarbejdere i PPR, en PPV er ikke faggruppespecifik

Trin 2: Samarbejde om individuelle tiltag som supplement til trin 1

  • Intensivering af indsatser fra trin 1, eksempelvis med fokus på:
    • Mellemformer, gruppedannelse, undervisningsdifferentiering, tilpassede pædagogiske udviklingsplaner, strukturering af pauser/frikvarterer mv.
    • Her arbejdes der med pædagogiske handleplaner og støtte op til 9 timer
  • Målrettede indsatser Herunder undersøgelser og indsatser fx udtalevanskeligheder, sensoriske og motoriske vanskeligheder, udfordringer ift. deltagelse i fællesskaber. 
    • PPR kan under dette trin anvende forskellige faglige spørgeskemaer, ex. sensorisk profil, tilpasningsevne mm. (ikke kognitiv undersøgelse)
  • Netværkssamarbejde og netværksmøder 
  • Støtte ifm. bekymrende skolefravær

Trin 1: Samarbejde om udvikling og støtte til læringsmiljøet

  • Praksisnær indsats pba observation: 
    Klasserumsledelse, ledelse af børnegruppen, gruppeinddeling, undervisningsdifferentiering, udvikling af pædagogiske og didaktiske forløb.
  • Aktionslæringsforløb, hvor praksis undersøges og udvikles igennem observation, fælles afprøvning og refleksion
  • Co-teaching/sampraksis: Forløb hvor man i en periode planlægger og afprøver tiltag i praksis igennem et ligeværdigt samarbejde
  • Sparring på specifikke temaer: Sprogstimulering til børnegrupper, læselyst, motorisk udvikling, ungdomsmiljøer og ungdomsliv, tilpasning af fysiske rammer, mobning, mellemformer

Henvendelse/indstilling

Henvisning i psykiatri/VISO

  • Henvisning til psykiatrien/VISO tager udgangspunkt i aktuelle  målgruppebeskrivelser og kriterier.
  • For udviklingsforstyrrelser (fx ADHD/Autisme) vil en henvisning som regel først finde sted efter man har iværksat specialundervisning og arbejdet systematisk med implementering af denne.

Visitation til specialundervisning eller specialtilbud:

  • Hvis skole-/dagtilbudsleder og PPR vurderer at barnets behov til læringsmiljøet ikke kan opfyldes i det aktuelle tilbud kan sagen lægges på visitation
  • Inden sagen lægges til visitation, drøftes den med souschef i PPR

Henvendelsesskema til Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV):

  • Udfyldes efter man har haft implementeret støtte i læringsmiljøet som supplement til individuel indsats
  • Udfyldes af skole/dagtilbud i samarbejde med forældre, barnet/den unge og sendes til ppr@vejle.dk.
  • Vurderingen centrerer sig om individets behov, men anbefalingerne er rettet mod de behov barnets læringsmiljø skal opfylde.

Henvendelsesskema til praksisforløb om individ:

  • Udfyldes af skole/dagtilbud i samarbejde med forældre, barnet/den unge og sendes til ppr@vejle.dk.
  • De fleste individuelle forløb tager udgangspunkt i indsatsen på trin 1 og det eksterne støttesystem er derfor ofte inddraget i udfyldelse af henvendelsesskemaet
  • Eksempler på sager der opstartes direkte på trin 2: Logopædiske forløb, individuel fysio-/ergoterapeutisk træning eller tilflyttere, der tidligere er kendt af PPR/Psykiatrien

Henvendelsesskema til forløb i læringsmiljøet:

  • Udgangspunktet for alle henvendelser
  • Skole eller dagtilbud indstiller klasse/gruppe til PPR og vedhæfter aktuel handleplan
  • Indstillingen sendes til ppr@vejle.dk, hvor distriktsleder fordeler sagen. Der oprettes sag på læringsmiljøet
  • Før forløb opstartes går eksternt støttesystem i dialog med den lokale ledelse med udgangspunkt i handleplanen.