San­se-, Fin- og Grov­mo­to­rik

Legeteket har et bredt udvalg af materialer, der kan støtte den motoriske udvikling via leg.

Sansemotorik

Handler om hvordan vi opfatter og omsætter de stimuli vi får, i legeteket har vi et fokus på hvordan vi kan styrke børn i den stimuli de modtager/oplever og hjælpe med at kvalificere den så de ikke bliver under- eller overstimuleret. til dette kan du blandt andet låne massagebolde, elastiske rangler og andre sansestimulerende redskaber til forskellige aldersgrupper. Fx kan sanseringe bidrage til, at børn - der bøvler med at sidde stille - kan finde ro i klasseværelset. eller Bongers massage pinde til at give en dyb massage med. Du kan også få rådgivning om lege, der gør det nemmere at være med i aktiviteter i daginstitutionen eller der hjemme.

På PPR´s hjemmeside kan du finde viden og inspiration omkring sansemotorisk udvikling.

Grovmotorik

Du kan også låne grovmotoriske hjælpemidler såsom sidepuder til babyer, balancebaner og balanceskamler samt få legeforslag til aktiviteter, som kan styrke barnets grovmotorik.

På PPR´s side kan du se hvad børn skal kunne på forskellige alderstrin og finde inspiration til aktiviteter der styrker grovmotorikken.

 

Finmotorik

Du kan finde forskellige redskaber til at styrke barnets finmotorik i Legeteket, lige fra knop puzzle-spil, til blyants greb og special designet legetøj fx broderplader, hvor man tegner med snørebånd på en gummiplade. På PPR´s side kan du se hvad børn skal kunne på forskellige alderstrin og finde inspiration til aktiviteter der styrker finmotorikken.

Det lille Rum

  • Sådan virker rummet

    At barnet oplever og fornemmer sig selv være aktiv, og får en oplevelse af selv at bestemme, hvornår og med hvad barnet vil være aktiv. De varierede aktivitets muligheder rummet byder på, fremmer udviklingen af sanseintegration, tidlig objektbegreb, positionsforståelse og forståelsen af sig selv, som den, der er aktiv og producerer de forekommende lyde. Ideen med det lille rum er blandt andet at alle lyde, der forekommer produceres af barnet selv via genstandene.

  • Principper for indretning

    Som hovedregel skal genstandene i Det lille hus

      Være grib bare

     Have taktile og auditive kvaliteter

     Være af forskellig temperatur og vægt

     Tilgodese smags- og lugtesansen

    Det skal være morsomt og aktivitetsmæssigt udfordrende for barnet at opholde sig der.

    De genstande, der vælges skal passe til barnets udviklingsniveau og give barnet optimale muligheder for at være aktiv.

    Det er hovedsagelig barnets udviklingsniveau, der bestemmer i hvilken størrelse det lille rum skal bygges.

    Genstandene skal hver gang være placeret på det samme sted ift. barnet.

    Når der anvendes elastik kan barnet føre genstanden til munden eller flytte den fra hånd til hånd. Og når barnet slipper, vil genstanden vende tilbage til sin udgangsposition.

    Det er afgørende, at elastiksnorene har en længde, der passer til barnet.

    Så for at genstandene ikke skal ramme barnet i hovedet, anbringes de ting, der skal hænge midt i rummet efter, at ”Det lille rum” er ført hen over barnet.

    De genstande, der hænges langs sidevæggene, bør ophænges med sejlgarn, så barnet vil opdage, at nogle ting kan føres til alle positioner og andre har et begrænset virkefelt. I nogle tilfælde vil det føre til, at barnet begynder at bruge begge hænder til at håndtere ting til venstre og højre for sig, og måske vende sig fra ryg til sideliggende.

    På et af modulerne findes 2 velcro strimler. På disse anbringes genstande, som barnet kan tage af. Bind evt. også snor i tingene, så de ikke ”forsvinder” for barnet.

    Nogle børn ”kratter” med fingerspidserne. Forsyn det vægmodul, der er lavet af perforeret masonit, med forskellige overfladestrukturer med forskellige taktile og auditive kvaliteter.

  • Samlevejledning og video

    Tryk her for at se intro video til "det lille rum"

    Samling af Rammen:

    Ved montering af rørkonstruktionen, så trykker I knappen ind på hjørne-delene og fører disse ind i de ønskede rør

    Samling af sider:

    Løft fjederen op og før rammen til højre, så langt at bøjlen sætter sig på højre rør.

    Slip fjederen og før venstre del af rammen ned i højde med venstre rør. Før derefter rammen til venstre, så at de to bøjler sætter sig på venstre rør.

    Kontroller at fjederen låser rammen i en fast position.

    Samling af genstande:

    Til hver genstand bindes et stykke elastik, hvor der i den anden ende er bundet en løkke. Denne løkke føres op igennem et hul i tagmodulet og fastgøres til tagmodulet ved, at en bærepind føres gennem løkken. Nu kan genstandene let flyttes eller fjernes.