Visitation til specialtilbud
Et visitationsudvalg vurderer, hvilke børn og unge skal tilbydes en plads i et specialtilbud.
Visitationsudvalget arbejder ud fra, at børn og unge grundlæggende gør det bedste, de kan, og de deltager i fællesskaber, hvis de kan. Visitationsudvalget forholder sig til den pædagogiske kontekst, som barnet befinder sig i. Beslutninger for den enkelte findes som udgangspunkt i fællesskabet og i den pædagogiske kontekst.
Visitationsudvalget har fokus på potentialer og ressourcer og er mindre optagede af diagnoser og problemer iboende den enkelte.
Visitation til dagstilbudsområdet
-
Om visitation til specialtilbud og støtte på dagtilbudsområdet
Visitationsudvalget tager stilling til ansøgninger om specialtilbud og støtte i Dagtilbud.
Specialtilbud
- Dobbelt dagpleje - dobbelt plads, altså at ét barn tæller for to)
- Minigruppe - en gruppe på 6-8 børn (3-6 årige) i tilknytning til almen daginstitution geografisk spredt over hele Vejle Kommune
- Solen - daginstitution for børn med vidtgående vanskeligheder og behandlingsbehov
Støtte
- Støttetimer i daginstitutionen til børn med nedsat funktionsevne eller andre særlige vanskeligheder. Støtten gives som timer til daginstitutionen og varetages af daginstitutionens eget personale.
Rammer for visitation
Det er dagplejen eller daginstitutionen, der er ansvarlig for indsamlingen af de relevante dokumenter. Herunder ligeledes forældreaccept til indstilling til visitation.
Medlemmer af visitationsudvalget
- Formand Mette Riis Møller, konsulent for ledelse, inklusion og specialpædagogik
- Rikke Thesbøl, leder for pædagogiske rådgivere i PPR
- Nanna Juul Rasmussen, Teamleder, Familieafdelingen (deltager kun i visitationen til Solen, minigrupper og dobbeltdagpleje)
- Anja Brigsted Sørensen, PPR administration
- Charlotte Nielsen, PPR administration
- Kim Vandal Laursen, Økonomikonsulent, Dagtilbud
Sådan foregår visitationsmødet
Det faste visitationsudvalg mødes i PPR. Alle andre deltager i visitationsmøderne via TEAMS. Det er formanden for visitationsudvalget, som leder mødet.
. Derudover kan leder af barnets nuværende daginstitution, ledere af minigrupper, leder af Solen, leder af Dagplejen samt pædagogiske rådgivere i PPR deltage i visitation til specialtilbud.
PPR understøtter formanden administrativt før, under og efter mødet.
Formandsbeslutning
I særligt akutte tilfælde kan der være behov for at træffe formandsbeslutning om støtte eller specialtilbud til børn uden for de planlagte visitationer. Formanden sørger for, at der foreligger relevant dokumentation for visitationen.
I disse sager udfyldes skemaet til henvisningsskemaet til specialtilbud eller ansøgningsskemaet om støtte.
Efterfølgende sendes en erindring til Anja Brigsted Sørensen, (ASOSN), hvis det er vedr. Solen, minigruppe og dobbelt dagpleje.
Efterfølgende sendes en erindring til Charlotte Nielsen, (CHANI), hvis det er vedr. støtte.
Daginstitutionsleder sender herefter en mail med begrundelse for formandsbeslutning til formanden for visitationsudvalget Mette Riis Møller (METRM).
Klager over visitationsudvalgets afgørelse
Hvis forældre er uenige i visitationsudvalgets afgørelse, behandles en eventuel klage af dagtilbudschef Rune Asmund Sørensen. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Baggrundsnotat
Visitationsproceduren er beskrevet i PDF-format.
Dokumentet er ikke tilgængelig for oplæsning til syns handicappede. Hvis du har brug for råd og vejledning kan du kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, tlf.: 76 81 54 00
-
Visitationsproceduren beskrevet i PDF-format
Dokumentet er ikke tilgængelig for oplæsning til syns handicappede. Hvis du har brug for råd og vejledning kan du kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, tlf.: 76 81 54 00
-
Henvisning til specialtilbud / Visitationsdatoer
Det er Daginstitutionslederen / Leder af dagplejen, som henviser til visitationsudvalget.
I henvisningen indgår
- Henvisningsskemaet,
- Handleplaner fra de sidste seks måneder
- Vurderinger fra PPR,
- Forældreudtalelse,
- Eventuelt barnets perspektiv
- Eventuelle lægefaglige dokumenter.
Visitationsudvalget træffer afgørelse om, hvor barnets specialpædagogiske behov bedst mødes.
Datoer for visitation
Visitation til specialtilbud foregår 3 gange årligt.Visitationen i november 2024
Dato
Sidste frist
fredag den 25. oktober
Visitationsmøde
torsdag den 28. november
Visitationen i marts 2025
Dato
Sidste frist
torsdag den 6. marts
Visitationsmøde
torsdag den 20. marts
Visitationen i maj 2025
Dato
Sidste frist
torsdag den 8. maj
Visitationsmøde
torsdag den 22. maj
Henvisningsskema
Kommunale institutioner udfylder SBSYS kladdeskabelonen: Henvisning til visitation til Solen, minigruppe og dobbelt dagpleje, som findes under Fællesskemaer til PPR m.v som Frase i Dynamic TemplateMødeindkaldelse
Der udsendes mødeindkaldelse til de personer, der skal deltage på visitationsmødet. Mødeindkaldelsen vil så vidt muligt blive udsendt senest 7 dage før mødet.Afgørelse
Visitationsudvalgets afgørelser journaliseres og formidles til forældre, afgivende daginstitution, modtagende daginstitution og pladsanvisningen. -
Ansøgning om støtte / Visitationsdatoer
Det er dagsinstitutionslederen, som ansøger om støtte til visitationsudvalget.
I ansøgningen indgår
- Ansøgningsskemaet "Visitation om støtte" eller "Visitation om støtte - forlængelse",
- Beskrivelser af hvilken støtte barnet aktuelt har behov for,
- Vurderinger fra PPR,
- Forældreudtalelse,
- Lægefaglige dokumenter.
Visitationsudvalget træffer afgørelse om, hvordan barnets specialpædagogiske behov bedst mødes.
En diagnose udløser ikke i sig selv støtte, men giver vigtig viden om det enkelte barns støttebehov og danner grundlag for tilrettelæggelsen af den pædagogiske indsats.
Forudsætninger for at ansøge om støtte
- At relevante lægefaglige og tværfaglige vurderinger dokumenteres.
- Pædagogisk rådgiver vurderer i samarbejde med daginstitutionen og forældrene barnets støttebehov i hverdagen.
- Den pædagogiske rådgiver vurderer behovet for inddragelse af samarbejdspartnere og tværfaglige kollegaer med særlig viden om nedsat funktionsevne, handicap og sygdom.
- Den pædagogiske rådgiver er fortsat tovholder i forhold til samarbejdet med daginstitutionen i de aktuelle sager.
Datoer for visitation
Ansøgninger om støtte behandles på visitationsmøder 3 gange om året.Visitationen i december 2024
Dato
Sidste frist
tirsdag den 26. november
Visitationsmøde
tirsdag den 3. december
Visitationen i april 2025
Dato
Sidste frist
tirsdag den 25. marts
Visitationsmøde
tirsdag den 1. april
Visitationen i juni 2025
Dato
Sidste frist
tirsdag den 27. maj
Visitationsmøde
tirsdag den 3. juni
Ansøgningsskema
Kommunale institutioner udfylder SBSYS kladdeskabelonerne: "Henvisning til visitation til Støtte" og "Henvisning til visitation til Støtte - forlængelse", som findes under Fællesskemaer til PPR m.v som Frase i Dynamic TemplatePrivat institutioner skal benytte blanketterne på denne side under Visitation - Støtte
Efterfølgende sendes en erindring til Charlotte Nielsen, (CHANI).
Mødeindkaldelse
Der udsendes mødeindkaldelse til de personer, der skal deltage på visitationsmødet. Mødeindkaldelsen vil så vidt muligt blive udsendt senest 7 dage før mødet.Afgørelse
Visitationsudvalgets afgørelser journaliseres og formidles til forældre, afgivende daginstitution, modtagende daginstitution -
Til private institutioner
-
Indstilling til faglig vurdering
Hvis der er behov for specifik viden om barnet, udover daginstitutionens egen viden, har Pædagogisk Psykologisk Rådgivning mulighed for at udarbejde en faglig vurdering/PPV.
Indstilling til en faglig vurdering/PPV
En PPV er en pædagogisk-psykologisk vurdering
Hvis der er behov for specifik viden om barnet - udover daginstitutionens egen viden for at udarbejde en faglig vurdering/PPV.
Den faglige vurdering kan udarbejdes af én eller flere af faggrupperne i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, afhængig af behovet.
Det er en forudsætning for en PPV, at sagen forinden har været drøftet på en konsultation.
For kommunale daginstitutioner findes Indstillingsskema til en PPV i SBSYS som kladdeskabelon under BU Daginstitutioner.
For privatinstitutioner hentes Indstillingsblanketten på hjemmesiden under blanketter
Visitation til skoleområdet
-
Visitationsdatoer
Deadlines for visitation til specialundervisning er følgende datoer for skoleåret 2024/2025
Fredag den 4. oktober 2024 - Visitation sker i uge 44 og 45
Fredag den 24. januar 2025 - Visitation sker i uge 8 og 9
Fredag den 25. april 2025 - Visitation sker i uge 20 og 21
-
Til Fri- og privatskoler
-
Indstilling til faglig vurdering / PPV
Hvis der er behov for specifik viden om eleven – udover skolens egen viden – har Pædagogisk Psykologisk Rådgivning mulighed for at udarbejde en faglig vurdering/ Pædagogisk psykologisk vurdering forkortet PPV.
Den faglige vurdering kan udarbejdes af én eller flere af faggrupperne i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, afhængig af behovet.
Det er skolens leder som laver indstillingen til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Indstillingen aftales på prioriteringsmødet, men kan også aftales på konsultation. Dog er det væsentligt, at det for samarbejdspartnere, forældre og øvrige er tydeligt, at prioriteringen af forløb / indsatser / udredning sker på koordinerings- og prioriteringsmødet.Ved ventetid til forløb / indsatser / udredning er det skolens ansvar, at fastholde eventuelle igangværende støttende indsatser, indtil der er truffet afgørelse om andet.
Skolens leder er ansvarlig for kommunikation til samarbejdspartnere, forældre og øvrige om prioriteringen af forløb.
For kommunale skoler findes Indstillingsskema til en PPV i SBSYS som kladdeskabelon under BU Folkeskoler.
For private- og friskoler findes Indstillingsskemaet som blanket på hjemmesiden.